Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

AIRSOFT

Airsoft (”softaus”) on sotapeli, jossa vastustaja eliminoidaan muovi- tai biokuulia käyttävällä airsoft-aseella. Airsoft eroaa värikuulapelistä siinä, että muovikuula-aseen biohajoavat kuulat eivät yleensä murskaannu eivätkä jätä minkäänlaista maalijälkeä osuessaan. Kuulan osuma tuntuu pieneltä nipistykseltä, ts. osuma perustuu tuntemukseen. Jos ammus osuu takin ryppyyn tai muuhun varusteeseen, joka ei ole kosketuksessa ihoon, ei osumaa välttämättä tunne lainkaan. Pienitehoisten aseiden ammuksien iskuenergia ei riitä vahingoittamaan pelaajia, mutta pelaajat käyttävät kasvojen, varsinkin silmien ja hampaiden, suojaamiseksi pakollisia suojavälineitä. Aitoja tuliaseita muistuttavien asejäljitelmien lisäksi airsoftpelille luonteenomaista on sotilasrekvisiitan käyttö vaikka pelaaminen ei aina ole eläytymispainotteista. Airsoftpelit tarjoavat yhteistä tekemistä ulkoilmassa ja ne koetaan parempana vaihtoehtona muun muassa videopeleille.


Historia

Airsoft sai juurensa Japanissa 1980-luvulla paikallisten aselakien kieltäessä useimpien oikeiden tuliasetyyppien hallussapidon. Useiden epäonnistuneiden kokeilujen jälkeen suosituimmaksi malliksi jäivät nykyiset, jousella ja ilmanpaineella kuulia ampuvat aseet. 1990-luvun alussa R/C autoistaankin tunnettu Tokyo Marui kehitti ensimmäiset sähkömoottorilla toimivat automaattikuula-aseet. Sähkötoimisten aseiden myötä kiinnostus airsoftiin alkoi levitä.

 

Airsoft Suomessa

Suomessa airsoftia on harrastettu laajamittaisesti 1990-luvulta asti, mutta laajamittaisemmin airsoft tuli tunnetuksi 2000-luvulla. Merkittävimpiä muutoksia suomalaisessa airsoftissa ovat olleet kiinalaisten halpatuotantoaseiden leviäminen vuodesta 2007 lähtien sekä harrastajakunnan nuoreneminen: toisin kuin useimmissa muissa maissa, Suomessa airsoftilla ei ole toistaiseksi lailla säädettyä ikärajaa.


Tyypillinen suomalainen airsoft-tapahtuma on ns. viikonloppupeli vaihtelevin pelimuodoin. Viikonloppupeli on joko lauantaina tai sunnuntaina järjestettävä, kestoltaan yleensä noin kuuden tunnin pituinen tapahtuma, jonka aikana järjestetään useita pienempiä pelejä.

 

Toinen tyypillinen tapahtumatyyppi on skenaario, joka tarkoittaa kestoltaan tavanomaista viikonloppupeliä pidempää ja yleensä yhtäjaksoista peliä. Skenaariopelien tyypillisiä ominaisuuksia ovat laajuus – yksi skenaario saattaa kerätä parhaimmillaan satoja pelaajia – sekä tietty idea: skenaariopelit perustuvat yleensä tiettyyn tosipohjaiseen tai täysin fiktiiviseen juoneen, joka ohjaa pelin kulkua ja pelaajien käyttäytymistä. Skenaarioiden ideat saattavat vaihdella suurestikin: jotkut skenaariot erottuvat viikonloppupeleistä ainoastaan pituudellaan, kun toisessa ääripäässä olevat pelit saattavat käyttää jopa LARP-elementtejä niin, ettei viikonloppupeleissä tyypillinen objektiivi, eli toisen osapuolen eliminoiminen, olekaan enää ollenkaan tärkeä mikäli pelissä edes on osapuolia.


Suomessa ei ole vielä valtakunnallista airsoft-kattojärjestöä, mutta alueellisia yhdistyksiä on perustettu ympäri Suomea ja ne ovat järjestäytyneempiä kuin ennen. Nämä alueelliset yhdistykset pyrkivät ajamaan alueensa harrastajien asiaa järjestetyn toiminnan, jäsenetujen ja parempien harrastuspaikkojen avulla. Alueelliset yhdistykset ovat suomalaisen airsoft-harrastuksen kulmakivi: ne ovat oman alueensa pääasiallisia viikonloppupelien järjestäjiä ja parhaimmillaan ajavat airsoft-harrastajien oikeuksia alueellaan.


Suomalaisten airsoft-harrastajien määrää on vaikea laskea, minkä vuoksi sitä ei koskaan ole varsinaisesti yritetykään. Useimmiten harrastajien määräksi arvioidaan kuitenkin joitakin tuhansia ihmisiä.

Seuraavat airsoft artikkelit...

PELIMUODOT

TAKTIIKKA JA RYHMÄ

ASEET JA VARUSTEET

 

(Lähteet: fi.wikipedia.org/wiki/airsoft, www.softaaja.fi)